Loading...

ANTARA CINTA DAN CITA-CITA




Antara cinta dan cita-cita. Kedua-duanya saling berkaitan. Sudah pasti kedua-duanya juga yang kita inginkan. Memang menjadi fitrah setiap insan ingin rasa untuk dicintai. Tak salah untuk bercinta, tapi jangan sampai cita-cita kita terabai. Cinta pasti datang bila masanya tiba, tapi cita-cita takkan datang bergolek tanpa usaha.



Cinta yang hadir saat kita sedang berusaha menggapai cita-cita itu adakalanya memberi 1001 kebaikan, tapi terkadang ada juga yang membawa beribu keburukan atau penyesalan. Diri sendiri perlu bijak dalam menilai cinta dan cita. Jangan terus hanyut memburu cinta hingga lupa menggapai cita-cita. Usah terburu-buru juga mencari cinta, takut kelak diri kan merana.



Cinta terkadang ketawa, tapi terkadang juga membawa duka. Berhati-hati memberi cinta, usah sampai ada hati yang kecewa terluka. Andai berusaha ke arah menggapai cita-cita, usah turut kata cinta. Jika benar ingin bercinta, pastikan ianya memberi semangat buatmu, bukan sekadar cinta yang hanya suka-suka. Terkadang cita-cita itu menjadi penguat cinta, begitu juga sebaliknya.



Bercinta biar punya cita-cita, jangan bercinta sekadar suka-suka. Bersemangat dalam mengejar cita-cita, dan lebih elok menyimpan cinta itu ke arah yang halal nanti. Duhai hati, bersabarlah. Tak bercinta, tak bermakna kita tiada orang yang suka. Mungkin belum tiba waktunya lagi. Kejar cita-cita dahulu, baru kejar cinta.



Tapi bila kamu berada di persimpangan yang mengundang dilema antara cinta dan cita-cita. Kamu harus bijak memilih. Jika cita-cita yang menjadi pilihan, tak bermakna cinta diketepikan. Dan apabila cinta yang menjadi pilihan, tidak bermaksud juga cita-cita diabaikan. Seimbangkan kedua-duanya, biarlah cinta dan cita-cita itu seiring jalannya, jangan berat sebelah. :')



0 komentar:

Posting Komentar

 
TOP